Friday, June 29, 2012

Pau Tanpa Pakai Tepung Pau..

assalamualaikum...

kuiz ari ini - 
1) berapa banyak perkataan pau di dalam tajuk saya di atas? 
2) berapa banyak lubang bekas jerawat batu atas permukaan pau saya..ekekeke...:P

bagi sesapa nak buat pau tp tak jumpa tepung pau, boleh la terai resepi di bawah ni..
bagi sesapa yg rasa nak carik tepung pau, saya ada sharekan di SINI dulu..:)

walaupon tak perlu pakai tepung pau, saya gunakan jugak, since tepung pau dlm simpanan saya ni lambat nak luak (dlm erti kata yg lain males nak buat pau)..
bermacam2 kaler sbg tanda  pau saya ni, mewakili inti nutella (inti rasmi sepanjang zaman kegemaran en husben dan izzah), inti kacang merah (5kg angkut dr msia bila nak abis tah), inti karipap dan inti sambal bilis (paling bes)...

so sesi ucapan terima kasih berikutnya ni saya tujukan pada pencipta resepi, Kak Yani @ MyResepi dan Kak Izah Mapin Lover yg share...izinkan saya tepek2 di sni plak ek..heeheh



PAU
- sumber Kak Yani @ MyResepi (step by step bergambar) dan Kak Izah Mapin Lover 


Bahan-bahan ( 8 biji )

300g tepung gandum *saya letak 1/2 tepung pau
6g baking powder
2g garam
162g air suam
6g dry yeast
30g gula halus
18g lemak sayur

Cara-cara

1.             Masukkan tepung, baking powder dan juga garam. kacau biar serata.
2.             Campurkan air, dry yeast dan gula dalam bekas lain. kacau biar gula larut.
3.             Masukkan no.2 ke dalam no.1. Uli sehingga hampir licin.
4.             Masukkan pula lemak sayur. Uli sehingga licin. Buat bentuk bulat.
5.             Penaikkan sehingga 2 kali ganda atau 40C selama 30 minit bagi sesiapa di negara sejuk. *saya letak dlm plastik besar dan tutup kemas2, masukkan dlm oven yg tak ON dan letak bekas air panas di bawahnya
6.             Utk uji naik ke tidak..Taburkan sedikit tepung di atas doh. Tekan dengan jari. Kalau tinggal lubang, maknanya doh dah naik.
7.             Tekan-tekan untuk keluarkan angin. Bahagikan kepada 8 bahagian. Buat bentuk bulat. Rehatkan selama 10 minit.
8.             Ambik sebiji doh, canaikan dan letaklah inti ditengahnya. Tutup rapat-rapat.
9.             Utk inti tu, boleh rujuk resepi pau dr mat gebu or pau kari ayam dr jun atau boleh juga letak apa saja inti ikut kesukaan masing-masing.
10.          Saya letak inti krim coklat dan juga sardin. (Abihkan stok yg ada sebenarnya ni.. so takde sukatan yg spesifik utk inti)
11.          Bila dah siap isi inti, biarkan dalam 5 minit. Bila dah nampak naik sikit, bolehlah kukus.
12.          Kukus dengan api kuat selama 15~20 minit.. Masa tengah kukus jangan buka penutup kukusan.

*saya uli guna BM. Masukkan baahn2 mengikut urutan BM.



3 comments:

  1. Asslm...uits...gebusnye pau...sedap buat sarapan nih.

    ReplyDelete
  2. jawapan soalan no 1 = 2 pkataan pau
    no 2 = banyak.. hehe

    senangnya menguli guna BM.. gebunya pau itu..

    ReplyDelete