Tuesday, August 2, 2011

WC...


assalamualaikum...

hari kedua puasa ni saya nak share tentang WC...apa tuh ek?? hehehehe

WC di sini bermakna toilet, kadang2 dipanggil Toiletten dlm deutsch..
standard di sini semuanya tandas duduk or toilet kering, so memang takkan jumpa tandas cangkung or getah paip dlm tandas hehehe....

apa saya nak share ialah bagaimana bersihnya tandas di sini..
kalau tandas di rumah kompomlah kan...hehehe
*contoh tandas umah yg berkilat2 hahaha...(prasan mode)


tp tandas awam di shopping complex mahupon di restoren memang mengagumkan saya..
maafla saya orang Msia yg agak jakun bila jumpe tandas di shopping complex yg bersih, wangi tanpa bau2 yg kurang menyenangkan...
jgnkan kata bau, pandangan mata pon memang selamat dr tengok harta karun yg tak bape bernilai, contohnya sisa buangan manusia dlm lubang tandas tuh, pampers baby, tulisan promote call me 019-92xxxxxx mahupon sisa buangan wanita..

kalau sebut toilet kering, kompomlah tisu akan sentiasa available dlm tandas..
bab ni memang saya suka...:)
dan so far susah nak nampak tisu2 buangan ni ada atas lantai..



sesetengah public toilet di shopping complex tak hadkan berapa bayaran masuk..
biasanya saya letak 30 sen, dan semestinya selepas bayar, penjaga tuh akan ckp 'danke'..bermaksud thanks...
sejukkkk ati denga heheheh...:P

dan di haupbanhof (stesen bas/tren) kadang2 ada yang jenis automatik entrance..bayar 50 sen baru leh lepas..hihihihi

* ehsan pakcik google

sejujurnya saya tak faham kenapa kita kurang menitikberatkan soal kebersihan toilet terutamanya toilet awam di msia..
sampaikan satu tahap, saya sanggup tak mandi kalau pergi di hutan lipur or air terjun semata2 tak sanggup nak masuk toilet dia..hahahaha
kengkadang di stesen bas pon sama..gegegegege (ngeri mode)
tapi ada jugak yg ok kan...expecially kalau di hotel2 dan restoren..
dan kalau di RnR pon saya sukeeeee..siap ada banyak cermin bule saya menelek2 jerawat dan betul2kan tudung hihihi..:P

ini cuma pandangan dan pengalaman peribadi saya di sini..
kerana saya sbg rakyat asing di sini, sangat kagum dengan kebersihan tandas di sini..
jadi saya juga sangat berharap pelancong2 asing yg datang ke negara kita pon berpikiran sama...:)

12 comments:

  1. salam tuan umah,ingat masak dlm wc tadi,terkojut den,heheh,kat situ football club ado ko?

    ReplyDelete
  2. Agree Hajar sepatutnyer negara Islam Mcm kiter kebersihan ader benda penting yg patut di ambil berat...ai pun Mcm uols ngeri nk terjah toilet kt some place x sanggup rasanyer...sanggup tahan dr buang ngeeee ...kt japan semua toilet free Dan yg pasti berkilat dan harum jugak (^_−)−☆

    ReplyDelete
  3. recipe masak makan: salam..heheh masak dlm dapur la hihihi :P..football club ada, ikut bandar..so far paling gelemer dan hebat dlm deutschland fc schalke 04...:)

    ReplyDelete
  4. ayu: wahhh hebat la japan free lagi..dan paling penting bersih kan..memang bes hehehe

    ReplyDelete
  5. sokong... sangat sedih kalau masuk toilet koto kat surau atau masjid.. seriuss sedih beb..

    ReplyDelete
  6. kak izah: aa kat masjid lagi sedih kan kalu kat toilet dia kotor...huhuhuh

    ReplyDelete
  7. Salam hajar! aduhhhh kita ni tak leh cam sapalah sitiezahim tuu! wakakakaka...hajar rupanyerrr! haish! tandas kat sini lebih kurang mesia jerrr, tp ada jugak yg bersih kita kalau masuk tandas berbauuu jer mmg terus terbantut, ntah lah bau2 hancing tu sume buat kita tak selera nak menabung :D tp kalau ada yg wangiii siap aircond lagiii! itu sah2 mmg bersih :D selamat bersahur n berbuka hajar!

    ReplyDelete
  8. ika: haha laaa tak cam lagi ke muke i yg kiut miut itu? hahaha :P...mmm ye ke..oo thai pon cam msia ek..ye la sebelah menyebelah kan..

    ReplyDelete
  9. Salam tuan umah, yep,spaghetti tu tak do kuah, makan kering ja, nanti jus udang tu keluar, rasanya mild and nice,masak apo potang nih.

    ReplyDelete
  10. setuju.. ai memang kagum dengan tandas di bumi deutsch nih... memang bersihhhh...tak kira lah mana sahaja kita pergi..

    ReplyDelete