Monday, March 31, 2014

Bahan Perapan BBQ Grill Lamb..

assalamualaikum...

antara resepi perapan Kambing panggang yang selalu saya buat..
actually tak de la ikut sebijik2 resepi, selalunya main masuk sesuka ati je.. hehehe
janji sedap dek tekak kan?

apapon tq pada pencipta resepi ni, Kellazule (maaf link umum ye). Saya copy paste dari blog Twinkle Twin :)

KAMBING PANGGANG MARINATE
- by Kellazule dan di share oleh Twinkle Twin


Untuk 4 keping daging kambing



Bahan rempah perap

5 ulas bawang putih
* 1sudu kecil serbuk halia - yang ini aku tambah sendiri *saya hiris halia
1 sudu besar lada hitam *saya ganti sos lada hitam secukup rasa
1 sudu makan daun rosemary kering
1/2 sudu makan jintan kasar *saya pakai serbuk
2 sudu besar sos tiram
1 sudu makan kicap manis
1 sudu besar gula *saya pakai gula merah
1 sudu kecil garam
2 sudu besar jus limau
 2 – 3 sudu besar minyak zaitun
* Kashmir mango chutney secukupnya – beli kat Asia Markt


Cara penyediaan

1. Goreng bawang putih dengan minyak zaitun hingga kekuningan. Angkat dan ketepikan.
2. Tumbuk jintan, lada hitam, daun rosemary kering (yang ni saya x tumbuk sbb pakai serbuk), garam, gula hingga lumat. Kemudian masukkan bawang putih yang telah digoreng, minyak zaitun 
 (bekas gorengan bawang putih tadi), jus limau, kicap dan sos tiram. *cara saya, campur je semua bahan di atas. Rasa, edjas ikut sedap tekak hehehe
3. Tumbuk dan Gaul sebati rempah tadi dengan daging lamb.
4. Perap semalaman dalam peti sejuk.
5. Bila masa untuk memanggang bolehlah di bakar atas kuali non stick atau pembakar elektrik

3 comments:

  1. haduihhh... rasa macam terus nak pi beli lamb jer...

    ReplyDelete
  2. ya Allah ni fav sy n hasben, nk try resepi ni lah, dh try cari beberapa resepi tp x menjadi. try yg ni pulak

    ReplyDelete
  3. saya tak dapat keyakinan lagi nak masak lamb.. tapi dah ada je simpan resepi nak buat..hahaha..

    ReplyDelete