Friday, September 13, 2013

Best Moist Chocolate Cake Ever...


assalamualaikum...

tajuk ni bukan saya yang letak ek, saya sekadar memanjangkan tajuk tuan punya resepi ni je.. hehehe...
tapi mmg rasa sedap pon kek ni, sapa minat kek coklat moist mmg patut cuba..
dan sesapa yang ada lebih2 buttermilk pon boleh terai (kalau kat german ni, buttermilk biasanya dijual dlm bekas agak besar)
bahan2 pon simple.. saya buat cup cake sbb lagi cepat nak bakar n senang nak ngap...hihihi
dan ganache tu saya tak buat, tp saya gantikan dengan cheese cream, kesukaan seisi rumah saya.. hehehe...

btw time kasih kat kak Azie Kitchen atas resepi yang marbeles ni.. izinkan saya tepek di sini plak ek :)



BEST MOIST CHOCOLATE CAKE EVER

oleh Azie Kitchen



Bahan-bahan:
2 cawan tepung gandum
2 cawan gula pasir
3/4 cawan serbuk koko Hershey's
2 sk soda bikarbonat
1 sk baking powder (opsyenal)
2 biji telur saiz A
1 sk garam
1 cawan buttermilk
1 cawan Mazola vege oil
1 1/2 sk vanilla extract
1 cawan air mendidih (atau 1 cawan air coffee/nescafe)

Cara Penyediaan : 
Panaskan oven pada suhu 300 F (lebih kurang 150 C) untuk membakar secara perlahan (slow baking).

Lenser loyang 9x13" dengan minyak dan tabur dengan sedikit tepung.  Saya guna 10x10. Atau lapik loyang kek dengan kertas kalis minyak.

Masukkan semua bahan di atas kecuali air mendidih ke dalam mixing bowl. Putar pada kelajuan sederhana selama 1 minit, sebelum dimasukkan air panas atau air nescafe panas. Putar sehingga adunan sebati.

Tuang ke dalam loyang dan bakar selama 1 jam atau sehingga masak. Keluarkan dari oven dan sejukkan.

Chocolate Ganache
4 oz chocolate chips
1/3 cup heavy cream
1 sk unsalted butter
1/8 sk garam

Panaskan heavy cream tapi jangan sampai mendidih. Tuangkan ke dalam coklat chip dan tunggu hingga coklat chip mencair. Lepas tu, kacau sehingga sebati. Masukkan butter dan garam, kacau sebati. Bolehlah disapu pada kek yang telah disejukkan. Nota: Untuk kek 10x10, adunan ini perlu dibuat 2 adunan.


No comments:

Post a Comment