Thursday, September 5, 2013

BBQ Piknik - Perapan untuk Kambing BBQ / Lamb Grill..

assalamualaikum...

nak share bahan perapan untuk Kambing BBQ atau Lamb Grill..
sebabnya saya perhatikan, ada beberapa orang yang akan carik resepi BBQ ni di page saya dan entri BBQ tu merupakan Top 10 dalam banyak2 entri saya... time kasih pada yang sudi search :D



actually kalau duduk di obersea, BBQ ni mmg 'acara wajib' lagi2 time summer..
sbb time ni lah kitorang gather2 ngan sesama Msian lain..
anak2 pon bebas berlari ke sana sini.. macam bes je kan hihihi...

sebenarnya tak susah pon nak ber BBQ, dulu masa kat Msia rasa macam tak penah pon berhajat nak BBQ padahal keliling umah banyak je tanah..

terasa macam payah je nak carik bahan untuk perapan tu padahal skarang baru tau, simple2 je pon bahannya..hihihi

okeylah, untuk perapan kambing grill ni, saya pernah kongsikan di SINI dulu..
pakai resepi yang tu je sbb dah puas hati kan.. hehe..

ni time belum bakar..


time kasih pada pencipta resepi ni, tak tau samada Izanmann atau Diana Arshad punya..
saya save memula dulu kredit pada Izanmann tp bila carik balik dlm blognya, tak jumpa plak resepi ni.. huhuhu..
dan Diana Arshad tu pon tak jumpa linknya di pakcik gugel, cuma ada satu blog, Resipi Mcik PTD LTD (bukan blog Diana) yang kreditkan kepada beliau..
so mintak maaf awal2 kalau tersalah kredit ye..huuhuh

KAMBING / LAMB GRILL (BBQ)
- sumber asal Izannmann or Diana Arshad



Bahan-bahannya
1/3 cawan soya sauce
1/3 cawan minyak sayuran
2 sudu besar madu
2 sudu besar halia, diparut halus
1 ulas bawang putih, dicincang halus
* saya tambah beberapa sudu besar sos lada hitam (dalam botol)
* saya tambah beberapa sudu besar Kashmir Mango Chutney brand Rajah 
* saya tambah daun rosemary kering untuk menaikkan bau

 

 Cara-caranya

Campurkan kesemua bahan-bahan dan gunakan untuk perap daging steak yang hendak dibarbeku

Nota: bahan2 kat atas tu saya edjas2 jugak ikut kuantiti daging dan untuk sedap di tekak. dan biasanya saya perap minimum semalaman atau lebih untuk lebih mesra..




10 comments:

  1. Terliur tgk gmbar ni, eta n suami mmg penggemar kambing:-)

    ReplyDelete
  2. serius saya da lama nak buat lamb chop ke grill ke.. tapi sangat tidak konfiden.. hahaha.. resepi ada dah.. rempah pun da beli.. tapi lamb nya tak beli lagi..

    ReplyDelete
  3. kashmir mango chutney tu mende apa la plak ye... ada kat msia ke? teringat2 rempah cap Ahmed pakistan nye brand (rempah kari, baryani, etc)... best... tapi kat msia takde

    ReplyDelete
  4. Wahhh best..!! I love kambing..!! Sng aje rupenye kan..tq for the resepi

    ReplyDelete
  5. nanti boleh lah i mintak my chef buat kann. drooling tuu.

    ReplyDelete
  6. Wahh..confirm akan try nti. Sy tgh cari resepi kmbing bakar, tp terjumpa ur entri. :)

    vitamincintaummi.blogspot.com

    ReplyDelete
  7. sya nak bli rempah untuk perpan kambing grill sye.. saya nk 20 kg.. maner boleyhh saya dapatkn rempah tue...

    ReplyDelete
  8. mana nak dpt mango chutney tu. nampak best betul kambing tu

    ReplyDelete
  9. Nak cubalah..asik tak jadi je buat syok sendiri

    ReplyDelete