Sunday, July 29, 2012

Puding Kacang Merah..

assalamualaikum...

selamat berhari Isnin semua..ada yg ber Monday blues tak? hehehe
bagi saya yg jadi housewife ni, Isnin - Ahad sama aje, takde perubahan sangat...lagi2 time Ramadhan ni sbb kami lebih banyak memerap di umah hehehe...

entri kali ni saya nak share resepi Puding Kacang Merah..
sangat senang dan cepat disediakan, sesuai dibuat waktu Ramadhan ni..
yg penting, bahan utama iaitu kacang merah, macam saya ada inti kacang merah readymade dr Msia, lagi la senang keje...hihihihi
puding ni rasa cam eskerim kacang merah tau, so tersenyum lebar la en husben saya since dia peminat tegar eskerim tu...hik hik hik
apapon time kasih pada AlongRiz as tukang cipta resepi, tp saya copy resepi ni dari Kak Hana..
time kasih dedua, izinkan saya tepek2 resepi di sini plak ek...hehehe

PUDING KACANG MERAH
- by AlongRiz dan dishare oleh Kak Hana


Bahan-bahan 
*saya buat half dr adunan di bawah
  • 1 cawan kacang merah - hana tukar 2 cawan inti kacang merah readymade *saya pakai 1 cawan shj
  • 1 peket @ 13g serbuk agar2 *6g serbuk agar2
  • 1 liter air - jika guna serbuk agar2 yg 10g, kurangkan sedikit sukatan air ye *500 ml air
  • 240g gula - hana ltk 1/2 cwn jer sbb inti dah manis * 1/4 cawan
  • 1 tin susu cair *200g susu cair kotak
  • 1sb tepung jagung *1/2 sudu besar
  • 1 helai daun pandan simpul *takde
  • sedikit pewarna merah jambu *saya pakai pewarna merah

Cara-cara
  • Rebus kacang merah hingga empuk. Ambil 1/2 cawan ratakan ke dalam acuan. Blend baki kacang dengan susu, tepung jagung, pewarna sehingga sebati. - hana guna inti kacang merah readymade
  • Masak air dengan serbuk agar-agar, gula, daun pandan sehingga sebati.
  • Ambil setengah cawan air tersebut dan tuang ke atas kacang merah tadi. Biarkan mengeras sebentar. -hana tak buat lapis
  • Masukkan kacang merah yang telah dikisar tadi ke dalam agar2 dan masak sehingga mendidih.
  • Bila lapisan kacang merah telah mengeras, lorekan sedikit menggunakan garfu dan tuang pula adunan agar2 tadi. Sejukkan dalam suhu bilik dahulu kemudian baru masukkan peti ais. Potong dan hidangkan.

Cara saya yg pakai inti readymade
  • Inti kacang merah tu saya masakkan bersama 200ml air - untuk bagi dia lembut dan cair. Kacau bagi jangan berketul
  • Masak lebihan air dengan serbuk agar-agar, gula, susu cair dan inti di atas sehingga sebati. Masukkan tepung jagung dan pewarna dan didihkan bagi pekat sedikit
  • Masukkan dalam bekas. Biarkan sejuk sepenuhnya baru masukkan dlm peti ais. Sedia dihidangkan waktu buka puasa :)

9 comments:

  1. ermm sedap..n comel...anak saya mesti suker ni...

    ReplyDelete
  2. nyum2....makan sejuk2 sodap ni....!!
    comel lah.. ehehhe

    ReplyDelete
  3. AlongRoz... AlongRiz tuh anak bujang AlongRoz.. hehehe.. dah luak bape kg? hihihi

    ReplyDelete
  4. amboi comelnye puding2 tu Hajar...yg bentuk bear tu untuk Iza ke untuk zahim hehehe

    ReplyDelete
  5. dah cantik2 tu, rasa sayang nak makan kan..

    ReplyDelete
  6. adik manisssssss.. slmat berpuasa yoo.. weh comel bangt puding gini, nampak dek aanak2 den pasti di suruh buat jelly bear gini. hee deme memang jelly meanjang. sampai kan kuih lapis ke tepung pelita ke semua dipanggil nya jelly.. suke korang la naakk..asal omak ekaau bahagia. ikikiki..

    ReplyDelete
  7. sedapnya puding...kalau disejukkan lagi sedap terasa mcm mkn ais cream kacang merah gitu kan..akak pun suka ni:)

    ReplyDelete
  8. yg bunga cantik, yg teddy cuteeeee sangat!!

    ReplyDelete