Friday, July 13, 2012

Kari or Gulai? Yg Penting Sedap..hehe

assalamualaikum...


ni menu semalam, saya rasa saya masak kari tulang tp tak tahulah kalau termasuk dlm kategori gulai..
sbb saya bubuh kayu manis & co, dan bubuh kerisik jugak..hahaha suka suka ati kan..:P

sebenanye kali ni nak story pasal emak mertua den..jarang kan saya cerita pasal dia..
orang yg sangat sangat baik...sangat sangat sporting...sangat sangat tabah..
menjadi ibu tunggal seawal umur ujung 20-an, bilamana suaminya dijemput Ilahi sehari sebelum Syawal...
masa tu en husben saya berumur 6 thn dan adik bongsunya baru beberapa bulan..
orang kampung seperti keluarga saya jugak, so keserasian tu mmg tinggi hehehe...

tapi bab masak mak mertua saya mmg superb, kol 12 tghari semua dah terhidang atas meja (360 darjah beza ngan mak saya hehehe)
dan dia jenis yg detail, kalau nasik ayam, sup nya rebus. sambal kacang pecal jugak beza dengan sambal kacang nasik impit...
menantu dia ni? oooo ye ke mak, tak tahu plak..hihihihi

sbb saya ni sangat simple bab makan, asal terasa manis, masin, masam cukuplah..
contohnya kalau zahir nya sup, asal tak rasa macam kari dah la kan...hehehe
mungkin terikut stail emak saya yg simple simple je..

dari emak mertualah saya belajar makan masakan berasaskan santan (sekali sekala dia masak). setiap kali balik, dia akan masakkan pengat labu kegemaran izzah.

bab balik raya pon mmg best. tp penah nak suruh skip turn raya, tak penah suruh balik awal ke kampung or stay lebih lama. so saya n en husben mmg mengamalkan giliran secara 100% adil dan saksama...hehehe

masa dok carik2 gamba terbaru dia unt tepek di sni, baru saya sedar yg gambar mak mertua saya tak byk dlm simpanan. sebabnya keluarga mertua saya ni jarang bergambar..huhuhu....takpe la mak, nanti balik i tangkap gamba u banyak2 ek...insyaAllah :D

update: gambar emak mertua saya yg bertudung kelabu itu. emak saya tudung coklat. dedua jawa sbb tu mata dan muka sepesen hehehe

11 comments:

  1. menantu mithali (^_^) p/s: mcm kari.. gulai pun yer hehe...

    ReplyDelete
  2. oh! Alahai... teringat pula kisah kawan akak yg jadi ibu tunggal tu? Cerita kawan akak tu panjang lagi, dia berjaya dapatkan anak-anak tapi harta yang suami tinggalkan tak dapat. Nanti akak sambung lagi kisahnya, belum habis interview, hehe.

    Yang mana satu mak mertua Sitiezahim? Tapi kedua2nya comel mesti masa muda jadi pujaan sekampung.. hihi.

    Ohhh, akak punya rsepi sambal kacang pecal dengan nasi impit pun lain, tak sama... ;-))) Errr, mak mertua orang mana??

    ReplyDelete
  3. Salam.

    Mana satunya yang gambar mak mertua? Untung ye dapat family mertua yang baik..

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah... beruntung dapat mak mertua yg baik... patut la Zahim pun baik sgt...walaupun dia dok kat atas... tapi sentiasa merendah diri dan soft spoken gitu ngn owang bawahan dia... chewah puji lebih2 lak...hik3x

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhu ada orang yg tak tido 10 hari 10 malam baca komen ni...ekekke

      Delete
  5. seronok aje dpt mak mertua yg ok ek sis =)

    ReplyDelete
  6. mak dan mentua awak cam adik beradik plak....sbb tu serasi kot...hihi

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum Siti,
    Setuju dengan Fnf tentang Siti, sambil angkat tangan tinggi2 tanda sokong hehehe.... mungkin itulah sebabnya Siti diberikan mertua yg baik juga.....alhamdulillah...

    ReplyDelete
  8. Alhamdulillah.. rezeki dapat mertua mcm tu kan. Moga yg baik2 turun pada anak cucu. InsyaAllah..

    ReplyDelete
  9. org jawa mkn pedas x uols???
    eh uols johore or pahang ekkk?

    muka uols CP ur mom la...x ckp mak pun tahu muka serupa sgt ngeee

    ReplyDelete
  10. best nyer baca.. mak mertua yg baik susah nak dapat... dah dapat tu, jaga la hubungan tu baik2 ^^ sy meibi x de mak mertua yg best, tapi bersyukur sbb ade suami yg baik and doa sy nak jadi mak mertua yg best utk menantu2.. insyaAllah.. :)

    ReplyDelete