Sunday, October 16, 2011

Me & Deutsch Class..



assalamualaikum...

saya penah cerita yg saya skarang tengah ikut deutsch class sampai November ini di SINI..

mmm sebenarnya, setahu saya, syarat unt apply visa ke german bagi spouse, kene ada MINIMUM Degree dlm any field atau sijil kelayakan bahasa german..
tapi hanya untuk yg nak menetap lebih dr 3 bulan la or dengan kata lain menetap lama di sini..
kalau stakat nak datang melancong tak perlu apply visa..:)

Modul saya ni paling basic, ada 7 bab..
1) Guten Tag. Mein Name ist... - blajar pengenalan diri; nama, asal dll
2) Meine Familie - Pasal keluarga saya; emak, bapak, anak, cucu dll
3) Einkauf - Camne nak beli-beli kat supermarket, harga barang dll
4) Meine Wohnung - pasal rumah saya, perabot dll
5) Mein Tag - blajar pasal hari, kira jam dan minit, jadual seharian dll
6) Freizeit - weather, musim dan hobi
7) Kinder und Schule - pasal anak2 dan sekolah

objektif unt modul ni hanyalah unt bagi kita boleh communicate unt operasi harian, so takde la sentuh sangat pasal grammar dan lain2 yg complicated..
sbb bukan apa, orang german ni kalau yg tua-tua memang tak pandai english dan yg muda-muda or golongan professional, walaupon pandai tp memang seboleh2 nya TAMO cakap english...hehehe

bangunan kelas saya, cantik dek Autumn...



view sekeliling...ada taman di sebelah ni dan kubu ape tah..tp memang sejuk mata memandang hehehe



suasana dlm kelas..bentuk U :D


itu chikgu saya yg baik hati...tengah menunjuk ajar kawan sekelas, Julia dari Australia yg memang tak pandai langsung deutsch dan selalu samakan english dengan deutsch sampai chikgu saya pon fenin hehehehe...


kelas saya 19 org, separuh Muslim dr mcm2 negara, kebanyakannya Turki la..
hampir semua dah pandai deutsch, kecuali saya, Julia ni dan sorang dua lagi huhuhu..
tak aci kan, kelas basic deutsch tp ramai yg dah leh cakap uwaaaa....(hentak kaki bak kata Lady Ayu hik hik hik)
dan ramai jugak yg tak pandai langsung english, so bila kene buat latihan secara berdua, memang cam itik ngan ayam la..hahaha

bes gak bila dapat ke kelas, sbb dapat kawan baru dan suasana belajar yg seronok..
cuma terikat dengan komitmen la, tambah2 saya ada kelas ari sabtu..
dan kesian jugak pada en husben yg kene balik awal 2 kali seminggu, isnin dan rabu..sbb kelas saya start kol 6 ptg so kol 5.30 dia dah kene balik unt jaga anak-anak...huhuhu...:P

9 comments:

  1. gila lah syarat dioer.. nak menetap pun kena ada degree? ye lah.. syarat sijil kelayakan bahasa jerman tu dah tentu lah kita kat mesia mmg tak amik. seb baik zahim dulu bijak.. at least cari wife yg ada degree.. hihihihi

    ReplyDelete
  2. tuh la..kalau takde degree memang kene amek kursus deutsch dulu kat msia..hahaha patutnye komen ni kene tag zahim la..hik hik hik

    ReplyDelete
  3. Wah kne ade degree dluu..first time dgr..huhu..viel gluck akk :)
    Sy pulak tgh attend kelas nihongo dekat sini..tapi xla ramai mcm kls deutsch akk..huhuu..

    ReplyDelete
  4. アヌム ちゃん: salam kenal..nak panggil ape ek? hehe meh la sesama kita blaja fenin2 kan kepala hik hik hik

    ReplyDelete
  5. panggil anum je :) salam kenal jugak...

    ReplyDelete
  6. akak pulak kan teringin nak belajar bahasa jepungggg..hehe..best2 nanti dah terer if nak gossip guna bahasa german bak kata penggubal kurikulum bhs jepun sbb org tak paham :p

    ReplyDelete
  7. kak suzi: heheh bahasa jepun macam bes kan..lgpon senang sket kot dr korean..tapi jgn blajar kanji nanti feninn...hehehe

    ReplyDelete
  8. nmpk senang tp susah gk sbnrnye..huhu..tp deutsch mcm lebih kurang english kan..cuma yg sshnya nk kena igt yang das die der stiap benda tuu..grammer cm ssh gk kan..huhuu

    ReplyDelete
  9. アヌム ちゃん: dari segi words memang ada yg sama, tp bunyik aje, ejaan lain gak..then kengkadang ejaan ngan sebutan lain langsung..huhuhu

    ReplyDelete